Ajka: Kulturális városbranding a világ első kriptongyárának városában
- urbavis

- 10 órával ezelőtt
- 2 perc olvasás
„A város az ember alkotása, de az ember is a város teremtménye. Egymás tükrei ők, és egyik sem élhet a másik nélkül.” Hamvas Béla: A város és az ember
Ajka az elmúlt években példaértékűen kezdte el újragondolni és tudatosan kommunikálni kulturális értékeit, bizonyítva, hogy egy ipari hagyományokkal rendelkező település is képes modern, élményalapú városmarketinget megvalósítani. A város felismerte, hogy története, ipari múltja, kézműves hagyományai és kulturális intézményei nem csupán megőrzendő örökségek, hanem olyan turisztikai és identitásformáló kincsek, amelyeket kreatív eszközökkel újra lehet pozicionálni. Ajka ma már nem csupán az alumíniumiparról, a barnakőszénről vagy az üveggyártásról ismert, hanem egyre inkább egy olyan városként jelenik meg, ahol a múlt és a jelen találkozása élményszerű kulturális térben valósul meg.
Az egyik leginnovatívabb fejlesztés a Kriptongyár újragondolása, amely a világ első aktív kriptonizzókat gyártó üzemeként ipartörténeti ritkaságnak számít. Az épület és a hozzá kapcsolódó márka új kulturális funkciókkal születik újjá, élményalapú látogatóközpontként, kreatív ipari és kortárs művészeti térként. A projekt egyik legfontosabb üzenete, hogy a használaton kívüli, romló ipari épületek nem feltétlenül a pusztulásra ítélt objektumok: megfelelő koncepcióval élményszerű kulturális tartalommal tölthetők meg, erősítve az egyediségre épülő városi identitást.
Hasonlóan jelentős érték az Ajkai Kristálymúzeum, amely az üvegművesség, a kézi csiszolás és a kristálykultúra több évtizedes hagyományát mutatja be. Ajka kristályipara világszinten is jegyzett, és a múzeum újranyitásával nem csupán egy kiállítási tér kapott új életet, hanem egy olyan kulturális márka, amely képes a múltat a kreatív iparágak és a minőségi turizmus felé fordítani. A múzeum történeti és esztétikai értékei egyben a város imázsépítésének kulcselemei.
A Bányászati Múzeum – amely Magyarország első szabadtéri bányászati kiállítása – szintén kiváló példája annak, hogyan lehet a nehézipari múltat élményszerű oktatási tartalommá átalakítani. A föld alatti élményalagút, a korhű eszközök és gépek nem csupán a szakmai érdeklődőket, hanem a családokat és a diákközösségeket is megszólítják. A múzeum narratívája arról szól, hogy egy város értéke nemcsak a sikereiben, hanem a küzdelmeiben is rejlik – ez olyan üzenet, amely hiteles identitást ad Ajkának.
A Városi Múzeum ezzel szemben a lokális kultúra, a helyi mindennapok, a néprajzi örökség és a közösségi történetmesélés tere. Szerepe kitüntetett a városi emlékezet fenntartásában, illetve abban, hogy az ajkaiak saját múltjukra értékalapú, büszke szemlélettel tekintsenek, ami a hosszú távú városmarketing egyik legfontosabb belső pillére.
Ajkán az erdei rekreációs terek, a közösségi design-megoldások, a tematikus túrák, rendezvények és kulturális programok további eszközei annak, hogy a város egy élhető, élménygazdag, folyamatosan megújuló kulturális központként mutatkozzon meg. A városmarketing itt nem pusztán kommunikáció, hanem identitásformáló stratégia: a múlt megőrzése és a jövő kreatív felépítése egyszerre.
Ajka példája jól mutatja, hogy a sikeres kulturális városmarketing kulcsa a saját értékek felismerése, újraértelmezése és méltó, inspiratív bemutatása. A város ma már nem csupán ipari térképen létező pont, hanem egy olyan hely, amely megélhető történetekkel, hiteles örökséggel és kreatív kulturális megoldásokkal várja a látogatókat.

Kép szerzője: Cloud Media, Kisbali Bence
Egy kis tudományos olvasnivaló a témában:
Szegvári P. – Varga A. (2024): Egy új városi brand építése a településfejlesztés eszközeivel Ajkán. (A világ első Kripton Gyárától a világelső Kripton Házig) pp. 155-161 City.hu 2024/2
Az Urbavis következő szakmai konferenciáját Ajkára tervezi, ahol Salgótarján, Kazincbarcika, Tatabánya és Linz után folytatjuk a hagyományt és arra keressük a választ, hogy hogyan tudja egy ipari múlttal rendelkező város sikeresen újrapozicionálni magát a hazai és nemzetközi gazdasági-kulturális térben.
További információkért kövessétek Facebook-oldalunkat: facebook.com/urbavis



Hozzászólások